Pytanie z tytułu wpisu jest zadane trochę prowokacyjnie, ponieważ pośród darmowych jak i płatnych szablonów WordPress’owych można znaleźć te dobrze zoptymalizowane pod kątem SEO oraz UX/UI, ale do rzeczy…. Na jednym ze swoich blogów miałem okazję zrobić mały eksperyment on-site SEO.
Domena blogu w momencie testu ma ponad 3 lata i przez większość swojego czasu blog korzystał z responsywnego szablonu – Max Magazine. We wrześniu po długim researchu kupiłem na ThemeForest płatną skórkę o nazwie Newspaper za 59$ czyli około 240 złote (sprawdź aktualną cenę). Template Newspaper to jeden z najpopularniejszych WordPress’owych skórek dostępnych na tym portalu dla stron typu magazyn i opisuje się jako SEO friendly.
Specyfikacja „testu on-site SEO” darmowego vs. płatnego szablonu WordPress Newspaper z ThemeForest
Nie chce nazywać tego artykułu jakimś specjalistycznym testem SEO jest to raczej artykuł z czystej ciekawości. Nowy template WordPress Newspaper został wgrany 16 września 2016 roku. To co mogło mieć również wpływ na pozycje strony to to że:
- dodałem do bloga 3 artykuły o tematyce snowboard’owej i 2 o tematyce supli, których wcześniej tam nie było, tak samo jak nowych wpisów nie było przez dłuższy okres czasu
- poprawiłem kilka artykułów pod względem meta description i meta title co powinno przełożyć się na wzrost CTRów na niektórych frazach
- odpicowałem fan page na Facebooku jest tam bardzo mało fanów (poniżej 20) wcześniej nic na nim nie było, więc nie liczę tego na jakiś duży czynnik
- dzięki zmianie szablonu WP podniósł się też pagespeed strony, wartości niestety nie pamiętam :/
Poniżej na screenie zaznaczyłem strzałką, kiedy wgrałem nowy szablon WordPress’a oraz można zobaczyć jak rósł ruch organiczny w porównaniu ze wszystkimi sesjami. Ostatni miesiąc na wykresie to listopad 2016 roku.
Jak zmiana szablonu WordPress wpłynęła na statystyki Google Analytics?
Odpowiedź na to pytanie pokazuje jak ważny jest UX/UI bloga jak i każdej strony internetowej. Darmowa templatka nie miała przemyślanej nawigacji oraz miała małe możliwości edycji bez znajomości kodu HTML/CSS. Płatna skórka WordPress – Newspaper w wersji 7 posiada dodatkowe widgety, które wydłużają czas spędzony na stronie użytkownika jak na przykład podpowiadanie kolejnych artykułów do przeczytania.
Poniżej screeny jak sytuacja wygląda w Google Analytics w okresie bezpośrednio po zmianie czyli porównanie 20 lipca do 15 września z 16 września do 12 października, zmiana szablonu na premium jest tutaj traktowany jako dzień graniczny:
Jak widać porównując okres od razu przed i po zmianie szablonu na stronie wszystkie parametry, oprócz jednego zmieniły się pozytywnie. Wykres prezentuje średni czas spędzony na stronie w ujęciu dziennym. W przypadku wszystkich sesji urósł o 66%, a w przypadku ruchu z wyszukiwarek prawie o 78%. Pozostałe parametry:
- Liczba sesji wzrosła całkowicie o 78%, z wyszukiwarki o 82%, sesje na tym blogu mam skonfigurowane klasycznie czyli trwa ona 30 minut.
- Liczba użytkowników wzrosła całkowicie o 75%, z wyszukiwarki o 76%
- Liczba odsłon bloga wzrosła całkowicie o 101%, z wyszukiwarki o 107%
- Liczba przeglądanych stron na 1 sesję użytkownika wzrosła całkowicie o 13%, z wyszukiwarki o 14%
- Współczynnik odrzuceń spadł o 8%, z wyszukiwarki o 8%, spadek współczynnika odrzuceń to pozytywna informacja ponieważ informuje nas o tym że podczas jednej sesji użytkownik przejrzał więcej niż 1 stronę.
- Liczba nowych sesji w odniesieniu spadła całkowicie o 2%, z wyszukiwarki o 4%.
Efekt zmiany szablonu WordPress na SEO w wyszukiwarce Google na podstawie Search Console
Jak wygląda pozycja w Search Console po jednym miesiącu po zmianie WordPress’owego szablonu?? Porównywany okres to 27 dni przed zmianą do 11 września i po 1 miesiącu od 18 października, a dokładniej: 16 sierpnia do 11 września (zmiana templatki WP 16 września) porównany do 18 października do 13 listopada.
Na powyższym screenie widać że wszystkie parametry zmieniły się pozytywnie w badanym okresie:
- Liczba kliknięć w badanym okresie wzrosła prawie dwukrotnie,
- Średnia pozycja podskoczyła o około 25 procent!
- Liczba wyświetleń na zadawane pytania +10 000
- Współczynnik kliknięć – CTR wzrósł o 1,2 punkta procentowego
Aby dane mogły być dobrze interpretowane należałoby wykluczyć 5 nowych artykułów, które pojawiły się w tym okresie (18 października – 13 listopada 2016 roku). Na szczęście pierwsze strony pod względem ilości kliknięć znalazły się dopiero na 20 i 23 pozycji z liczbą odpowiednio 8 i 6 kliknięć, ale patrząc na pozostałe wzrosty oprócz kliknięć, ich dane na pewno przyłożyły się do wzrostu liczby wyświetleń oraz miały też wpływ na średnią pozycji oraz CTRu.
Pozycja w ujęciu zapytań do wyszukiwarki Google również w okresie 16 sierpnia do 11 września (zmiana templatki WP 16 września) porównany do 18 października do 13 listopada. Widok posortowany według ilości kliknięć w okresie przed zmianą szablonu WordPress.
Na zielono zaznaczyłem wzrost pozycji SEO. Jak widać z 15 najczęściej klikanych zapytań w okresie przed zmianą szablonu 11 odnotowało wzrost, a co dziwne aż 11/15 zapytań obniżyły swój CTR, dziwne jakieś pomysły dlaczego?
Poniżej porównanie pozycji poszczególnych blogowych stron.
Na 17 pozycji stron w okresie przed zmianą template’u WordPress 5 z nich spadło, a 12 wzrosło. Co ciekawe CTR poszczególnych stron wzrósł w 10 z 17 przypadkach.
Podsumowanie + bonus dodatkowy okres z search console
Darmowa skórka szablonu – Max Magazine, w porównaniu z płatną Newspaper z Theme Forest wypadła o wiele gorzej. Wniosek, który nasuwa się… sam to to że warto zainwestować w płatną skórkę dla swojej strony internetowej. Choć należy pamiętać o tym by zawsze zwrócić uwagę na to czy jest SEO friendly.
Szablon WordPress na pewno nie tylko może zwiększyć UX/UI strony, przez co polepszają się statystyki w Google Analytics, ale również podnieść pozycje w wyszukiwarce. Wyniki tych działań zobaczymy już po 1 miesiącu od zmiany. Większość z was powie wow, ale odkrycie…. więc postanowiłem sprawdzić jeszcze jedną rzecz, a mianowicie zobaczyć jak zachowały się pozycje fraz w okresie bezpośrednio po zmianie w okresie 28 sierpnia – 16 września [zmiana szablonu] 16 września – 4 październik.
W badanym okresie na zielono zaznaczyłem wzrosty, a na żółto pozycje, które nie drgnęły.
Jak widać krótkoterminowo 7/20 frazy dostały kopa, 6/20 zostały bez zmian, a 7/20 spadło, dlatego też działając SEO on-site zawsze powinniśmy dawać sobie minimum miesiąc na zobaczenie efektów.
Aktualizacja po komentarzach na grupie FB – SEO/SEM Polska
Wrzucenie swojego artykułu do grupy z ekspertami zawsze przynosi wymierne efekty w postaci feedbacku. Na podstawie zebranych komentarzy z grupy sprawdziłem jeszcze sezonowość biorąc pod uwagę tylko nowych użytkowników pochodzących z ruchu organicznego tworzące segment w Google Analytics:
Medium: contains „organic” & User Type: „New Visitor”
Widać że ilość sesji po zmianie szablonu WP jest nieznacznie, ale większa.
Link do pełnej dyskusji wraz z odpowiedziami:
facebook.com/groups/496083163758299/permalink/1366493176717289/
Sprawdź aktualną cenę skórki Newspaper WordPress, którą testowałem i używam na blogu ITIQ.
Zapraszam do dyskusji w komentarzach 😉
Dlaczego nie porównujesz takich samych okresów czasu tylko inne? Liczba dni w obu jest inna, porównanie z przysłowiowej d…
Co masz na myśli takie same okresy czasu? Rok do roku? Jeżeli tak to r/r nie ma sensu bo za wiele się zmieniło. Porównałem czas na przełomie zmiany szablonu oraz taką samą ilość dni przed wdrożeniem template vs 1 miesiąc po wdrożeniu.
Jeden miesiąc to stanowczo za krótko – a może już ruch przedświąteczny się zaczął ? 😉
Po komentarzach na grupie FB widzę że muszę w weekend uzupełnić ten art m.in. o sezonowość.
Popraw wpis [sociallocker] Ci nie weszło 🙂
Poza tym to nei zasługa skórki 😀 albo sezonowość albo po aktulaizacji wrzesniowej i notoryczne rollout’y updejtowe Gugle.
Dzięki poprawione wył. się jak w bazie danych coś nagrzebałem. Dodałem lepszy wykres po dyskusji na grupie.
Ciekawe wnioski i cała analiza. Myślę, że dla niektórych osób może być pomocna.
Ciekawa analiza. Wezmę pod uwagę wnioski. Pozdrawiam.
Jeśli skórka jest dobre zoptymalizowana według zasad SEO, to i darmowa będzie git. 🙂 Dlatego należy sprawdzić darmowy motyw na stronie testowej przed użyciem na blogu. 🙂
Ciekawa analiza. Wezmę pod uwagę wnioski. Pozdrawiam.
Bardzo ciekawy temat. Dzięki za wyświetlenie. 😉
Wybór płatnych motywów jest znacznie większy niż w przypadku z darmowymi. Oprócz tego płatne szablony wordpress templatki mają wsparcie techniczne.
Z moich dawnych testów wynika że szablon o ile jest leki się przekłada bez względu jakie jest seo o ile ma się wtyczki do tego w instalacji. Liczy się prostota strony i szybkość z obserwacji ale to tylko bardzo subiektywne doznania na monotematycznych stronach
Szybkość strony to bezwzględnie jeden z ważniejszych czynników SEO, od napisania tego arta pojawiło się AMP, które warto wdrożyć jak na mobile nasza strona zamula – można włączyć AMP tylko na artach blogowych tak jak u mnie na blogu.
A nie lepiej samemu naskrobać i mieć pewność co pod ta skorka siedzi…?? a nie wielki kombajn, spaghetti?
I później wychodzą jakieś błędy bo wtyczka coś robi albo brakuje jakiejś innej wtyczki. Nie ufam dla WP – bo magia potem się dzieje. Ale sam template jak najbardziej może wpłynąć nie tylko na szybkość ale na Usera.
49$ vs x godzin pracy developera WordPress za min. 60 zł za godzinę to dobra odpowiedź na ten komentarz 😉 Jak ktoś ma czas + skilla łączy SEO + frontend super można się bawić.
Zgadzam się z Afterweb ale i z Marcinem. Dlaczego?
1. Dobrze wiedzieć co „siedzi” pod spodem, jest szyte na miarę – ale „straciliśmy” czas na wykonanie takiej templatki.
2. Wydając te 50$ teoretycznie „oszczędzasz”. Np. nie martwisz się o aktualizacje.
Dlaczego „oszczędzasz”? Ile czasu potrzebowałbyś na przygotowanie skórki oraz jej utrzymanie? Na pewno więcej niż te 50$ (gdyby liczyć roboczogodziny).
Jak w perspektywie czasu oceniasz zmianę szablonu? Są jakieś wady, które na przestrzeni kilku lat Ci przeszkadzają?
Temat Newspaper mega się sprawdza po latach, jest nadal aktualizowany i wspiera AMP co tez dobre podniosło mi bloga w serpach, wiec polecam.
Patrzac na czas jaki minal i Twoje doswiadczenie / wnioski – co zmienilbys w tym szablonie? Ewentualnie na jaka zmienilbys aby lepiej wplywala na SEO?
Nic, spełnia moje oczekiwania, kiedyś nie wspierał sam AMP z siebie dlatego korzystam z wtyczki i to bym u siebie zmienił/zmienię w najblizszym przejde na dedykowany plugin od nich wspierający AMP mozliwe ze troche szybciej bedzie działał.
Ciekawy przykład do rozpatrzenia. Niemniej trudno określić czy to rzeczywiście zmiana templateu / skórki się do tego przyczyniła. Miejsce zawsze mógł mieć drobny update albo sezon (lub jego przesunięcie). Dodatkowo sama zmiana skórki daje w tym przypadku zbyt wiele czynników do analizy: zwiększony UX, inny rozkład elementów i chociażby linkowanie wewnętrzne. To ostatnie z racji wspomnianego w artykule widgetu do proponowania innych artykułów mogło mieć znacznie. Co ciekawe mogłoby sie okazać, że gdyby użyć tylko tego widgetu bez jakichkolwiek innych zmian efekty byłby ten sam lub zbliżony. Pozdrawiam.
Zdecydowanie warto!
Najprawdopodobniej kod HTML i CSS w płatnym szablonie jest lepiej napisany i bardziej zoptymalizowany pod wyszukiwarkę google. Być może starszy darmowy szablon miał starszą strukturę i robot google gorzej indeksował daną stronę i w darmowej wersji nie zadbano o takie detale techniczne optymalizujące SEO.
Jednak dodatki typu propozycje innych artykułów jak najbardziej zatrzymują użytkowników na stronie, ale to można wtyczkami w darmowych szablonach uzupełnić też.
Darmowe szablony zawsze technicznie będą gorsze więc kupno szablony to dobre posunięcie ponieważ jest zadbane optymalizacyjnie i technicznie.
U nas próbowaliśmy różnych szablonów ale najlepiej sprawdziło się napisane strony od podstaw pod SEO i widać efekty.