Historia marketingu afiliacyjnego, programów partnerskich i sieci afiliacyjnych na świecie

0

Istnieje wiele historii na temat tego gdzie narodził się pomysł sieci afiliacyjnych. Najpopularniejszą historią jest ta mówiąca o dyrektorze generalnym jednego z największych ecommerce’ów na świecie – Amazon.

Geneza afiliacji – jak powstały sieci afiliacyjne i programy partnerskie?

Legenda głosi, że w 1996 roku Jeff Bezos podczas wieczornego spotkania towarzyskiego rozmawiał z pewną kobietą, która chciała sprzedawać swoją książkę o tematyce rozwodowej na swojej stronie internetowej. Po tej rozmowie wymienili się wizytówkami, a po jakimś czasie zaproponował jej promocję książki na swoje stronie internetowej, oczywiście pobierając od każdej transakcji określony procent. Przez kolejne lata Amazon stosując ideę marketingu afiliacyjnego od bycia księgarnią internetową stał się największym platformą internetowego handlu na świecie, który pozwala za swoim pośrednictwem nie tylko sprzedawać różnego rodzaju produktu, ale również stworzyć własny profesjonalny sklep internetowy.

Osoby, które promują za pomocą programu partnerskiego oferty zgromadzone na stronie Jeffa Bezosa mogą otrzymać wynagrodzenie wynoszące do 15% wartości transakcji. Obecnie oddziały Amazon działają w Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Chinach, Japonii, Włoszech i Hiszpanii, a w planach jest również pojawienie się w Polsce. Amazon nie był pierwszym portalem opartym o marketing afiliacyjny, ale tym który wykorzystał go w odpowiednim momencie funkcjonowania Internetu.

Sprzedaż kwiatów poprzez afiliacje już od 1989 roku w USA

Sama idea istniała o wiele wcześniej. W Internecie jeszcze przed rokiem 1996 funkcjonały inne portale. PC Flowers & Gifts.com (październik 1989), AutoWeb.com (październik 1995), Kbkids.com funkcjonujący również pod domeną BrainPlay.com (Styczeń 1996), które za pomocą swoich programów partnerskich promowały swoje usługi.

Koncepcja marketingu afiliacyjnego powstała pod koniec lat osiemdziesiątych dwudziestego wieku. Pomysłodawcą i posiadaczem patentu jest William J. Tobin, który jako pierwszy zastosowała tę formę promocji. William za pomocą strony prodigy.com, która był wczesnym portalem informacyjnym posiadającym pocztę elektroniczną oraz dostęp do różnego rodzaju baz danych, oferował zamówienie kwiatów przez Internet. Strona prodigy.com była jedną z pierwszych stron zorientowanych na użytkownika oraz posiadająca graficzny interfejs. Od 1989 roku do 1991 wygenerowała sprzedaż na ponad 6 milionów dolarów. W roku 1994 roku razem z IBM stworzyli oni pierwszy sklep internetowy z kwiatami i prezentami – PC Flowers & Gifts z ogólnodostępnym programem partnerskim dla wydawców. Współpraca była konieczna, ze względu na duże koszty stworzenia infrastruktury informatycznej, w zamian IBM posiadał 50% udziałów. Komercyjna wersja programu partnerskiego do 1998 roku zebrała 2700 wydawców, którzy reklamowali zamawianie prezentów przez Internet. Sukces pierwszego sklepu internetowego oferującego kwiaty i prezenty okolicznościowe opierał się również na współpracy z Fingerhut Companies Incorporation, która gwarantowała najświeższe kwiaty prosto od producenta. Tobin złożył wniosek o patent na śledzenie i koncepcje marketingu afiliacyjnego w dniu 22 stycznia 1996 r. otrzymał go w Stanach Zjednoczonych 31 Października 2000, później otrzymał go również w Japonii. Pan Tobin otrzymał również japoński patent numer 4021941 z dnia paź 5, 2007 i US Patent numer 7,505,913 17 marca 2009 r. o affiliate marketing i śledzenia W dniu 22 stycznia 1996 roku Tobin zgłosił patent odnośnie śledzenia i afiliacji do urzędu patentowego w Stanach Zjednoczonych i otrzymał go 31 października 2000 roku, a potem w Japonii. Również w roku 2000 Tobin sprzedał swój sklep PC Flowers & Gifts.com do Federated Department Stores.

Co ma wspólnego branża pornograficzna i programy partnerskie?

Ważna rolę w rozwoju marketingu efektywnościowym odegrał jeden z portali o tematyce erotycznej. Cybererotica jako pierwsza zaczęła stosować model rozliczeń za kliknięcia (CPC – cost per click). Szybko okazało się że tego typu model rozliczeń nie pasuje do tego typu biznesu. Ze względu na dużą ilość fałszerstw, model wynagrodzeń został szybko zawieszony i zastąpiony wynagrodzeniem za zakup produktu (CPS – cost per sale), który do tej pory jest stosowany w e-commerce.

Więcej o tym czym są sieci afiliacyjne i z jakich 4 elementów się składa marketing afiliacyjny tutaj na blogu.