W poprzednim artykule o Firebase – Czym jest Firebase? Marketing aplikacji mobilnych i Unity opisałem bardzo ogólnie do czego może przydać się zaimplementowany w aplikacji mobilnej / Unity narzędzie Google – Firebase. W tym artykule skupię się na bardziej szczegółowym opisaniu zdarzeń (ang. events). Moim zdaniem kluczowej funkcjonalności Firebase dla marketingowców przydatnych przy marketingu internetowym aplikacji mobilnych oraz gier w Unity.

Events – najważniejsza część całego Firebase od strony marketingu aplikacji

Event/zdarzenie, a co to dokładnie jest? Event to zdefiniowana akcja w aplikacji o określonej nazwie, która jest rejestrowana przez analityczną część Firebase – Google Analytics for Firebase. Event daje nam możliwość analizowania ile użytkowników* wykonało daną akcję oraz jak często to robiło, w określonym przez nas czasie. Dodatkowo każdy z eventów może mieć przypisane parametry, o których więcej w dalszej części artykułu.

*Użytkownik to według Firebase synonim jednej instancji aplikacji, dla przykładu:

  • Przykład 1: Jeżeli aplikacja została zainstalowana na urządzeniu A, a potem odinstalowana i zainstalowana ponownie na urządzeniu A to dla Firebase są to 2 różni użytkownicy.
  • Przykład 2: zainstalowałeś aplikację X na Samsungu S7, a potem kupiłeś sobie drugi telefon np. Samsung S8 i zainstalowałeś również aplikację X. W tym przypadku, również masz dwóch różnych użytkowników w kolumnie users.

Zrozumienie, kim jest użytkownik ma bardzo duże znaczenie w przypadku analizy danych, bez tego nie można wyciągać dobrych wbiosków.

To dzięki dobrze zdefiniowanym event’om (wraz z atrybucją, o której w kolejnych artykułach) jesteśmy w stanie budować zaawansowane listy remarketingowe do AdWords oraz mierzyć skuteczność działań marketingowych. Część zdarzeń jest już zdefiniowana przez Firebase – lista predefiniowanych eventów, jest to np. session_start oraz first_open. Maksymalna liczba zdefiniowanych eventów to 500, wcześniej było ich tylko 50, dlatego warto było przemyśleć co chcemy mierzyć w naszej aplikacji.

Jak dobrze wypisać eventy z parametrami, które chcemy śledzić w aplikacji?

Jeżeli pracujemy w firmie nad dużym projektem – bardzo rozbudowaną grą w Unity lub aplikacją mobilną na Androidzie / iOS, która posiada mnóstwo funkcji, przed podjęciem działań zalecam spotkać się ze wszystkimi osobami, które potrzebują informacji na temat działania aplikacji. Poniżej 6 kroków, dla działu marketingu. Zakładam, że to właśnie dział marketingu w większości firm będzie inicjatorem wdrożenia Firebase do aplikacji.

Zakładka events / zdarzenia w Analytics for Firebase screen z konta demo
Zakładka events / zdarzenia w Analytics for Firebase
  1. Ustalmy roboczo co chcemy mierzyć. Wypiszmy główne zdarzenia, na podstawie których chcemy budować listy remarketingowe (robi się to w zakładce zakładka odbiorcy (ang. audiences)) do AdWords oraz funkcjonalności aplikacji, które są kluczowe by wiedzieć czy użytkownicy tam w ogóle zaglądają i jak często.
  2. Ustalmy jednolity schemat nazewnictwa oraz spiszmy je w jednym excelu w formacie: nazwa_eventu bez PL znaków + kiedy ma się odpalać. Tego typu plik polecam stworzyć w Google Spreadsheet, gdzie możemy online komentować i zmieniać rzeczy tak by wszyscy to widzieli na żywo.
  3. Każdy z eventów może wysłać również do Firebase parametry. Jest to przydatne aby nie dublować na siłę niektórych eventów jak na przykład zaliczenia kolejnego poziomu w grze. Zamiast robić eventy 1_lvl_completed, 2_lvl_completed…. lepiej zrobić event lvl_completed z parametrem lvl_number.
  4. Po wypracowaniu nazewnictwa i opisaniu eventów możemy przekazać plik do programistów do zaimplementowania.
  5. Po zaimplementowaniu warto usiąść z developerami i zdebugować (sprawdzić) czy wszystkie eventy zliczają się poprawnie, tak jak tego pierwotnie chcieliśmy.
  6. Wszystko działa tak jak chcieliśmy? Jeżeli tak, to wersja może lecieć na produkcję.

Trzeba pamiętać, że każdy nowy event lub dodanie parametrów w kodzie aplikacji (iOS/Android) wymaga za każdym razem aktualizacji przez użytkownika. Nowe eventy po pierwszym zarejestrowaniu przez Firebase pojawią się w statystykach do 24 godzin. Jeżeli eventy zostaną zarejestrowane przez Firebase, możemy zacząć budować listy remarketingowe w zakładce Odbiorcy (ang. Audiences), które automatycznie po połączeniu Firebase z AdWords pojawią się na naszym koncie reklamowym.


Najciekawsze predefiniowane przez Firebase zdarzenia dla marketingowca to:

Te zdarzenia są już automatycznie zaimplementowane w aplikacji, po wrzuceniu podstawowego kodu Firebase do aplikacji i nie trzeba ich ustawiać.

  • first_open – jeżeli prowadzimy kampanie na instalowanie aplikacji ten event będzie mówił nam czy nasze działania są skuteczne, bo mówi o pierwszym po instalacji otwarciu aplikacji.
  • session_start – dzięki niemu poznamy z jakiego źródła nasza aplikacja jest najczęściej otwierana. Bez działań marketingowych na zaangażowanie użytkowników, będzie to direct, czyli otwarcia bezpośrednie.

Przydatne linki:

  • wąscotrzasł

    Ile kosztuje firebase?

    • W wersji podstawowej jest darmowy 😉 I mam nadzieje że wszystkie funkcjonalności przydatne marketerom będą forever free.