Google Analytics App+Web nowe podejście do analityki internetowej

Pod koniec 2019 roku Google udostępniło nową usługę Google Analytics App+Web (GA A+W, GA App+Web), która pozwala na analizowanie danych stron internetowych i aplikacji mobilnych w jedynym panelu. Czy to oznacza, że dni klasycznego Google Analytics (Universal) są już policzone? Nie wiem, ale nowa usługa od Google zapowiada się bardzo ciekawie, dlatego w tym artykule postaram się ją przybliżyć.

Jak uruchomić Google Analytics App+Web na koncie Google Analytics?

Google Analytics App+Web po private beta (w których miałem zaszczyt uczestniczyć) jest dostępne dla wszystkich. Wystarczy wejść na swoje konto Google Analytics i stworzyć nową usługę. Poniżej animowany gif, który pokazuje proces tworzenia usługi App+Web na koncie Google Analytics bloga ITIQ.

Tworzenie usługi Google Analytics App+Web animacja GIF
Tworzenie usługi Google Analytics App+Web, w przypadku problemów z animacją kliknij prawym przyciskiem i wybierz opcję otwórz w nowej karcie obrazek.

W ostatnim kroku widocznym na animacji wybieramy streamy danych. Stream to źródło danych dla naszej analityki – iOS, Android, Web.

Stream App + Web dla weba

W przypadku strony internetowej możemy podpiąć istniejący już global tag na naszej stronie internetowej.

Dodawanie GA A+W za pomocą istniejącego global tagu
Dodawanie GA A+W za pomocą istniejącego global tagu

Inną opcją jest umieszczenie nowego kodu bezpośrednio w strukturze strony lub poprzez Google Tag Managera (GTM).

GTM dodawanie GA A+W
Umieszczanie kodu GA A+W w GTM

Problem może się pojawić w przypadku stron korzystających z technologii AMP i GTM. Aktualnie kontener GTM dla AMP nie wspiera global tag’a, dlatego jedyną opcją dla części strony wykonanej w technologii AMP, jest wklejenie global tag od GA A+W w <head> stron AMP.

GTM dla AMP aktualnie (kwiecień 2020) brak wsparcia GAAW
GTM dla AMP nie ma opcji dodania tagu GA A+W (kwiecień 2020)

Aczkolwiek tego typu rozwiązanie nie jest dopuszczalne przeze Google Search Console (GSC), dowiedziałem się tego jeden dzień po wdrożeniu. Otrzymałem maila od GSC z błędem: „Custom JavaScript is not allowed.” W związku z tym na swoich WordPressach zrezygnowałem z implementacji GA A+W na AMP, SEO ważniejsze 😉

Stream App + Web w aplikacjach mobilnych

Dla aplikacji mobilnych iOS i Android streamem będzie analityka Firebase, a dokładniej: Google Analytics dla Firebase z angielskiego: Google Analytics for Firebase (w skrócie: GA4F). Wgrywając do aplikacji mobilnej Firebase SDK otrzymujemy podstawowe śledzenie zdarzeń w naszej aplikacji mobilnej. Niestety dla większości aplikacji mobilnych podstawowa analityka Firebase SDK to za mało, dlatego trzeba wdrożyć własne zdarzenia, przy których pomagam 😉

Na blogu ITIQ możesz przeczytać więcej o:
Analityce aplikacji mobilnej w Google Analytics for Firebase,
oraz o tym jak wdrożyć eventy i parametry w aplikacji mobilnej dla Firebase.

Zmiany w GA App+Web względem „klasycznego” GA

Główną zmianą jest model mierzenia danych podstawową jednostką staje się użytkownik i jego zdarzenia (events) z parametrami (parameters), a nie sesja jak do tej pory, co lepiej zobrazuje poniższy schemat.

Porównanie Google Analytics Universal vs GA App+Web model danych
Porównanie zbierania danych „klasycznego” GA vs GA App+Web

Podział eventów w Google Analytics App + Web oraz GA dla Firebase (GA4F)

Zdarzenia w Google Analytics for Firebase (GA4F) oraz Google Analytics App plus Web możemy podzielić na 2 podstawowe rodzaje ze względu na ich sposób wdrożenia:

  • Standard SDK (automatyczne) – działające automatycznie po zaimplementowaniu Firebase SDK w aplikacji, uruchomieniu Google App+Web na webie. Lista eventów automatycznie zbieranych przez Firebase tutaj, przez GA A+W tutaj.
  • Standard – zdefiniowane przez Firebase, warto z nich korzystać przed stworzeniem własnych eventów. Lista predefiniowanych eventów dostępna tutaj.
  • Custom – własne eventy – zdefiniowane przez nas.

oraz ze względu na wstępowanie w zależności od rodzaju platformy

  • app – tylko w aplikacjach mobilnych np. first_open
  • web – tylko na webie np. first_visit
  • app and web – w aplikacjach oraz na webie np. session_start

Swoich eventów możemy stworzyć 500, a do każdego z eventów możemy podpiąć po 25 własnych (customowych) parametrów. Więcej o eventach i parametrach w osobnym artykule tutaj, możemy również umówić się na konsultacje.

Na etapie konfiguracji usługi app + web można zauważyć, że niektóre z rzeczy, które musieliśmy konfigurować do tej pory ręcznie poprzez odpowiednią linie kodu lub w Google Tag Managerze, teraz mogą mierzyć się automatycznie poprzez automatyczne eventy – wystarczy przesunąć suwak.

Enhanced measurement helps you measure events with the flip of a toggle
Automatycznie mierzone zdarzenia (events) w GA App+Web

Wygląd Home w Google Analytics Universal vs. Google Analytics App+Web dla strony internetowej

Przez 28 dni blog ITIQ był mierzony za pomocą klasycznego GA Universal oraz App + Web. Dysproporcje w danych wynikają z braku zbierania danych stron AMP bloga ITIQ. Gdy Search Console zacznie akceptować ten skrypt (pisałem o tym błędzie wyżej), odnowie screeny. Obrazek można powiększyć klikając prawym przyciskiem myszy i wybierając opcje pokaż obraz w osobnym oknie.

Google Analytics Universal

Home Google Analytics Universal dla weba
Google Analytics Universal home menu view – 28 dni bloga ITIQ

Google Analytics App+Web

Gome Google Analytics App+Web dla weba
Google Analytics App+Web menu view – 28 dni bloga ITIQ

Funkcja z Google Analytics 360 – Google Analysis za darmo

To jedna z najciekawszych nowości, która spodoba się wszystkim analitykom i marketerom. Moduł Google Analysis, dostępny do tej pory jedynie w płatnej wersji Google Analytics 360 teraz dostępny jest z darmo. W momencie pisania artykułu mamy dostępne 6 różnych rodzajów analiz, przy czym path analysis będzie wkrótce pozwalać również na odwróconą ścieżkę realizacji celów.

Analizy w Google Analytics

Poniżej animowany przykład analizy ścieżki pochodzący z bloga Google.

animowany GIF - analiza ścieżek

Nowy edytor audience (list odbiorców)

Tworzenie list odbiorców zostało ulepszone, w stosunku do tego który znamy ze klasycznego GA. Nie ma co prawda (jeszcze) gotowych bibliotek gotowych do zaimportowania, ale sam interfejs tworzenia audiences jest o wiele bardziej przyjemniejszy. Co najważniejsze można je szybko duplikować, a nie tworzyć od 0 gdy chcemy zmienić tylko zakres dat. Poniżej gif z animacją tworzenia audience ma podstawie danych demograficznych.

Właściwości użytkownika – user property

Właściwości użytkownika (z ang. user property) jest często mylona z odbiorcami (audiences). W analityce app+web (jak i w GA4F) user property to cechy użytkownika przypisane automatycznie (na podstawie wiedzy Google) lub przez nas (na podstawie naszych danych).

Automatycznie Firebase pobiera dane o użytkowniku takie jak: wiek (w przedziałach znanych z Google Analytics oraz Ads), płeć, państwo, wersja aplikacji, skąd aplikacja była pobrana: iOS App Store czy z Google Play, marka i model urządzenia, kategoria urządzenia (tablet/telefon), data i godzina pierwszego otwarcia aplikacji, zainteresowania, język ustawiony w urządzeniu, oraz czy użytkownik jest nowy (new) czy “zaadoptowany” (established). Różnica pomiędzy nowym użytkownikiem, a “zaadoptowanym” polega na czasie od pierwszego otwarcia aplikacji. Poniżej 7 dni każdy z użytkowników jest nowy, a powyżej staje się established. 

Pełna aktualna lista automatycznie zbieranych user properties dostępna tutaj: Automatically collected user properties – Firebase Help

Oprócz z góry zdefiniowanych właściwości użytkownika, GA App + Web pozwala na zdefiniowanie własnych (maksymalnie 25) właściwości użytkowników. Może to być np. zbiór użytkowników, którzy w przypadku webowej gry osiągnęli odpowiednią ilość punktów w zdefiniowanych przez nas wcześniej przedziałach np. 1-100, 101-500 itd. 

Podczas definiowania właściwości użytkownika nie można podawać żadnych danych umożliwiających identyfikację, takich jak nazwiska, numery pesel lub adresy e-mail, nawet w formie zakodowanej.

Dwie metody identyfikowania użytkownika

Google Analytics App+Web pozwala nam na 2 metody identyfikacji użytkownika: po user-id i urządzeniu oraz po samym urządzeniu. Oczywiście aby korzystać z user-id musimy je wcześniej wdrożyć na naszej stronie i aplikacji dla osób zalogowanych, dając nam tym samym analitykę omnichannel. Co ciekawe możemy bez konsekwencji przełączać się pomiędzy tymi dwoma opcjami.

Ulepszenie debugowanie wdrażanych zmian – DebugView

Tutaj ciężko o porównanie z Google Analytics, ponieważ nie posiadał takiej funkcji. W tym akapicie trzeba odnieść się do debugera w Google Tag Mangerze, który sprawia problemy np. w przypadku gdy sprawdzana rzecz przeładowywała na nową stronę. W Google Analytics App+Web zastosowano timeline, gdzie możemy podejrzeć wszystkie zdarzenia ze szczegółami, które wykonujemy.

User snapshot w GA A+W

DebugView w momencie pisania artykułu działa jedynie dla aplikacji mobilnych iOS i Android i nie wspiera stron internatowych web, aczkolwiek jego wygląd jest identyczny jak w przypadku podglądu użytkowników (user snapshot) w czasie rzeczywistym, który jest dostępny dla weba. Stąd powyższy screen „user snapshot”.

Porównanie Google Analytics w tabeli

Dodatkowo poniżej dwie tabele porównujące obie usługi Google Analytics. Na zielono oznaczyłem moim zdaniem kluczowe przewagi, a na czerwowno największe wady.

 Google Analytics „klasyczne”Google Analytics App+Web
Miesięczny limit danych (hitów)W darmowej wersji: 10 milionów / miesiąc.
GA 360: 2 miliardy
Bez limitów
Próbkowanie (Sampling)WystępujeBez limitów dla większości raportów
Filtrowanie (np. wykluczanie ruchu wewnętrznego)DostępneBrak
(w planach?)
Cross-domain trackingDostępneBrak
(w planach?)
Model danychskupiony na sesji i hitachskupiony na userze
i zdarzeniach (eventach)
z parametrami
Dostęp do APIDostępneBrak
(w planach?)
Export do BigQueryTylko w GA 360Za darmo dla wszystkich
SLA (Service Level Agreements)Tylko w GA 360Brak
(w planach?)
Analiza aplikacji mobilnychDostępna do końca października 2019 jako Google Analytics for mobile appsDostępne po wgraniu Firebase SDK do aplikacji w wersji podstawowej
Modele atrybucjiDostępneOgraniczony do last click / engagement
Raporty
e-commerce
Dostępne Brak
(w planach?)
Integracje z produktami GoogleSearch Console, Adsense, Ads, DoubleClick for Publishers, Salesforce i inneTylko Google Ads
AnalysisTylko w GA 360Dostępne
Import danychDostępneBrak
(w planach?)
Grupowanie kanałówDostępneBrak
(w planach?)
Cele/KonwersjeLimit 20 nie można usunąć, aby zrobić miejsce dla nowychLimit 15 + 3 wbudowane na stałe
Alerty niestandardowe, adnotacje, emaileDostępneBrak
(w planach?)
Analizy sesji/użytkownikówOparte o segmentyOparte o odbiorców
(audiences)
Okres przechowywania danych14/26/38/50 miesięcy
lub nie wygasa
2*/14 miesięcy, ale w przypadku
exportu do BigQuery nie wygasa

Legenda skrótów użytych w tabeli:

  • GA 360 – Google Analytics 360, płatna wersja narzędzia Google Analytics dla stron internetowych, które wykorzystują limit 10 milionów hitów w miesiącu.
  • Brak (w planach?) – Google Analytics App+Web jest w ciągłej wersji Beta, dlatego część funkcjonalności może być niedostępna w momencie publikacji tego artykułu. Znając klasyczne Google Analytics można domyślać się, że funkcjonalności mogą się jednak pojawić.
  • *Dwumiesięczny okres przechowywania jest zawsze stosowany do danych o wieku, płci i zainteresowaniach, niezależnie od wybranych przez Ciebie ustawień. Wydłużenie okresu przechowywania lub zmiana go na Nie wygasa automatycznie jest stosowane do danych, które zostały już zebrane tak samo jak w przypadku klasycznego Google Analytics – jeżeli zbieraliśmy dane z włączoną opcją 2 miesiące to po 2óch miesiącach znikną pomimo że przełączyliśmy na 14 miesięcy. Zmiana okresu zbierania danych zaczyna działać po około 24 godzin.

Przygotowuje na zamówienie excel z eventami, parametrami oraz user properties na potrzeby wdrożenia:
Firebase, Google Analytics App+Web oraz FB Analytics
Zamów poprzez marcin@milowski.eu lub Facebook messeger

Czy powinienem przejść na Google Analytics App+Web?

Tutaj pojawi się ulubiona odpowiedź ekspertów: to zależy. Usługa GA A+W jest aktualnie w becie, ale daje za darmo 2 przydatne funkcjonalności: darmowy export danych do Big Query oraz dostęp do analiz danych (Google Analysis) znanych z płatnego Google 360. Odpowiedź podzielę 3 sytuacje:

  • Posiadamy tylko stronę internetową: niekoniecznie, chyba że już teraz chcesz gromadzić dane, pobawić się nowym narzędziem, analizami i Big Query. Jeżeli posiadasz część strony na AMP, niestety nie będzie ona aktualnie (kwiecień 2020) mierzona, bez konsekwencji dla SEO.
  • Posiadam tylko aplikację mobilną: koniecznie, analityka aplikacji mobilnych jest o wiele lepsza niż ta dostępna w panelu konsoli Firebase oraz otwiera możliwości analizy „zamkniętych ścieżek” pisałem o tym tutaj: Google Analytics for Firebase.
  • Posiadam stronę i aplikację mobilną: tak samo jak w przypadku aplikacji mobilnej. W tym przypadku dojdą również lepsze analizy użytkowników cross-platform, jeżeli będziemy mieli wdrożone na stronie internetowej i w aplikacji user-id.

Reasumując całkowite przejście na GA A+W w przypadku posiadania jedynie strony internetowej nie ma aktualnie sensu, ponieważ nie jest to jeszcze kompletne narzędzie i trzeba je bardziej potraktować jako dodatek do istniejącej analityki. Sytuacja zmienia się gdy mamy aplikacje mobilną wtedy warto, a wręcz należy wdrożyć GA A+W po wcześniejszym dobrym wdrożeniu w aplikacji Google Analytics for Firebase, w którym pomoże ten artykuł.

Potrzebujesz pomocy w marketingu? Umówmy się na konsultacje online.
Pierwsza godzina konsultacji na hasło ITIQ to tylko 120 zł netto.
Napisz na:
marcin@milowski.eu lub 
Facebook (blog ITIQ). 
Więcej o mnie na: milowski.eu

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.