Czym jest Firebase? Marketing aplikacji mobilnych i Unity

1

Firebase to w skrócie następca Google Analytics dla aplikacji mobilnych, który był projektowany do mierzenia efektywności stron internetowych, a nie aplikacji. Google od 2016 roku mocno rozwija Firebase, dodając nowe funkcjonalności. Firebase umożliwia nam analizę tego jak zachowują się użytkownicy wewnątrz aplikacji, jak często do niej wracają (retencja), pokazuje konwersję wraz z atrybucją. A to tylko wycinek możliwości tego narzędzia, które pomaga w marketingu każdej aplikacji mobilnej oraz Unity. W tym artykule opisuje kluczowe z punktu widzenia marketera funkcjonalności.

Developerze Androida/iOS i/lub Unity nie jestem programistą, dlatego w tym 
artykule przeczytasz jedynie o marketingowym zastosowaniu Firebase. 
Nie będę skupiał się na temat typowo developerskich funkcjonalności 
takich jak pomiary wydajności, crash raporty itp. Ale za to lektura tego 
artykułu pomoże Ci lepiej zrozumieć, dlaczego dział marketingu potrzebuje 
zaimplementowania tego narzędzia. 
TL;DR? Przeklikaj sam konto demo Firebase dostępne tutaj: firebase.google.com

Czym jest Firebase i jakie funkcje posiada?

Firebase to darmowe (w podstawowym pakiecie – cennik tutaj) narzędzie od Google, które w swoim panelu zawiera kilkanaście funkcjonalności pomagającym developerom i marketerom w zarządzaniu aplikacją i jej monetyzacją. Firebase jest możliwy do zaimplementowania na systemach Unity, iOS, Android (i podobno również na Windows Phone za pomocą C++). Można z pewnością stwierdzić że jest następcą Google Analytics dla urządzeń mobilnych z dodatkowymi funkcjami. Narzędzie jest ciągle w fazie rozwoju. Posiada również pewne mankamenty, ale i tak otwiera wiele możliwości marketerom w szczególności tym, którzy korzystają z AdWords do promocji swojej aplikacji. W szczególności tym korzystając z zaawansowanych metod targetowania reklam wykorzystujących listy remarketingowe. Firebase ma również integrację z około 50 innymi sieciami reklamowymi, głównie działającymi na rynku amerykańskim. Niestety nie ma w tym gronie nich Facebook Ads, z wiadomych przyczyn.

Przykładowy dashboard z konta demo Firebase
Przykładowy dashboard z konta demo Firebase

Firebase Analytics – analiza zachowań oraz mierzenie skuteczności działań marketingowych w aplikacjach mobilnych i Unity

Moduł Firebase Analytics jest podzielony na 8 zakładek: Dashboard, Events, Audiences, Attribution, Funnels, Cohorts, Streamview, User Properties w tym wpisie skupię się tylko na kluczowych modułach z punktu widzenia marketera. Warto mieć na uwadzę to że zebrane dane różnią się od tych, które możemy zobaczyć w Google Play tym że pokazują jedynie aktywnych użytkowników. Na przykład patrząc na wersje Androida jaką posiadają użytkownicy w Google Play widzimy wszystkich userów niezależnie od tego czy ostatnio włączyli aplikacje czy nie. Firebase Analytics oprócz tego że pozwala na analizę tego co dzieje się w aplikacji z podziałem np. na wersję Androida/iOS, demografię i kraje (nie ma jeszcze miejscowości) znajdziemy tam również:

  • Zdarzenia (events) – to od ich poprawnego zdefiniowania zależy nasz sukces jako marketingowca. Za pomocą eventów definiujemy akcje jakie chcemy mierzyć jak np. założenie konta, zakup itp. Tego typu zdarzeń możemy zaimplementować maksymalnie 500 eventów. Każdy z eventów może mieć również parametry, (w wersji darmowej mamy ograniczoną ilość z góry predefiniowanych parametrów) które jeżeli zostaną przesłane integer’em (liczbą) będą sumowane i będzie liczona średnia, a w przypadku stringa (tekstu) dane będą grupowane i zliczane.
    Więcej o Eventach przeczytasz w artykule: Eventy – marketing z Firebase dla aplikacji Unity, Android i iOS.
  • Odbiorcy (Audiences) – tutaj możemy tworzyć listy remarketingowe na podstawie eventów, które po połączeniu z kontami AdWords, lądują automatycznie i są też same z siebie odświeżane. Aktualnie nie widziałem możliwości tworzenia ważności danej listy tak jak jest w przypadku tworzenia list w Google Analytics gdzie nadajemy ważność od 1 dnia do 540 dni. Lista remarketingowa naszych użytkowników aplikacji mobilnej / Unity jest tworzona na zasadzie: ktoś wykonał dany event, ląduje na liście remarketingowej i z niej nie znika. Każda grupa odbiorców to lista remarketingowa z eventów może mieć odpowiednie reguły dla parametrów na przykład: “session_start > 3”, czyli więcej odpaleń aplikacji niż 3. Największa zabawa zaczyna się w momencie gdy stworzymy już własną listę eventów z parametrami np. odwiedzenie konkretnego ekranu wykonanie tam danego eventu, więcej niż 5 razy posiadającego parametry X.

    Przykładowa lista odbiorców na koncie demo w Firebase
    Przykładowa lista odbiorców na koncie demo w Firebase
  • Atrybucja (Attribution) – tutaj poznamy atrybucję dla zdefiniowanych eventów, niestety na razie jedynie w modelu last click. Model atrybucji last click jakie ostatnie zapamiętane przez Firebase kliknięcie spowodowało odpalenie danego eventu. Co ważne możemy mierzyć ich maksymalnie 10, przy czym 1 z dnich first_open jest już na stałe zdefiniowany i nie do wyłączenia przez Firebase, więc praktycznie zostaje ich 9.
  • Ścieżki (Funnels) – na podstawie wcześniej zdefiniowanych eventów możemy stworzyć sobie ścieżki docierania do konkretnego eventu. W momencie pisania artykułu wadą funnels jest to że jeżeli mamy kilka ścieżek dotarcia do danego eventu Firebase nie wiąże ich. Łatwiej zobrazuje to przykład:
    Cel docelowy w aplikacji to płatność, mamy w aplikacji dwa rodzaje produktów A i B a odwiedzenie ich to odpowiednio odwiedzenie produktu A i odwiedzenie produktu B, oraz event był na koszyku. Tworząc dwa tunele by sprawdzić ile osób odwiedzających produkt A i B przechodziło do koszyka a następnie do płatności w Funnels otrzymamy takie dane:
    odwiedzenie produktu A [150] -> był na koszyku [400] -> płatność [100]
    odwiedzenie produktu B [550] -> był na koszyku [400] -> płatność [100]

Więcej praktycznych informacji na temat poszczególnych funkcji – Dashboard, Events, Audiences, Attribution, Funnels, Cohorts, Streamview, User Properties w kolejnych artykułach, polub blog ITIQ na Facebooku.


Firebase Dynamic Links – twórz linki otwierające aplikacje na dowolnym ekranie aplikacji

Tworzenie dynamicznych linków pozwala otworzyć aplikacje na konkretnym ekranie bezpośrednio po kliknięciu w link z reklamy np. Facebookowej. Wcześniej programista musi zdefiniować deep link’i w aplikacji oraz wypuścić ją do marketu, aby link działał.

Tworzenie dynamic link w Firebase
Tworzenie dynamic link w Firebase

Jeżeli osoba klikająca w link nie ma aktualnej wersji obsługującej dynamiczne linki, zostanie ona przeniesiona do marketu lub pod dowolny adres URL jaki zdefiniujemy przy konstruowaniu dynamic linka. W przypadku otwarcia aplikacji na komputerze lub na innym systemie operacyjnym osoba klikająca w link zostanie przeniesiona na podaną przez nas stronę internetową w przypadku ze screena będzie to: https://domena.pl/?akcja-ktora-definuje-dev-w-apce

Oprócz podniesienia konkretnego ekranu, link może sprawdzać warunki czy osoba otwierająca aplikacje na ekranie do którego ją prowadzimy ma np. spełniony warunek założenia konta. Jeżeli nie, to dostanie ekran rejestracji w aplikacji przed jego założeniem.

Ważne przy tworzeniu dynamic linka z punktu widzenia marketera jest nazewnictwo parametrów UTM, do te dane później zobaczymy przy sprawdzaniu atrybucji danego eventu. Parametry do tagowania kampanii – UTM są takie same jak w przypadku Google Analytics mamy do dyspozycji: Source, Medium, Campaign z tym ze nie można aktualnie nadać parametrów term oraz ad_content.

Co ciekawe linki dynamiczne nie działają w AdWords ze względu na zawarte w nich przekierowanie, ale doskonale sprawdzają się w kampaniach reklamowych Facebook Ads.


Pozostałe funkcjonalności Firebase dla marketerów

Do tej pory miałem okazję poznać praktycznie dwie kluczowe funkcje Firebase – Firebase Analytics oraz Dynamic Links, dlatego poniższe muszę potraktować po macoszemu.


  • Notifications – daje możliwość zaplanowania wysyłania wiadomości do zdefiniowanej grupy odbiorców.
  • Remote Config – dzięki tej funkcji można podmieniać treści w aplikacji bez konieczności jej aktualizacji, umożliwia też prowadzenie testów A/B treści oraz na przykład zmianę maksymalnej ilości znaków wymaganych przy tworzeniu loginu.
  • AdMob – umieszczanie reklam w swojej aplikacji, taki odpowiedni AdSense, który każdy właściciel strony internetowej powinien kojarzyć. O tym ile zarabia się na banerach AdSense, możesz przeczytać tutaj na blogu.

Reszta funkcji Firebase przydatne głównie developerom: Authentication, Database, Storage, Hosting, Functions, Test Lab, Crash Reporting, Performance.

Marketerze jeżeli zastanawiałeś się nad wdrożeniem Firebase do aplikacji mobilnej lub w Unity to mam nadzieje że ten artykuł pomógł Ci podjąć decyzję. Dokumentacja Google do Firebase jest napisana w taki sposób, że żaden z developerów nie powinien mieć problemów z wdrożeniem powyższych funkcjonalności. Narzędzie takie jak Firebase jest konieczne, by efektywnie prowadzić zaawansowane działania (re)marketingowe w Google AdWords, które podniosą retencje aplikacji, ale również po to by generować linki do reklam w innych systemach reklamowych jak Facebook Ads.

Przydatne linki:

  • Anna Kawecka

    apka wydaje się być ciekawa 🙂