Czym jest Firebase? Marketing aplikacji mobilnych i Unity

4 główne moduły Firebase
4 główne moduły Firebase

Google od 2016 roku mocno rozwija Firebase, dodając nowe funkcjonalności, tworząc tym samym kompletne narzędzie do zarządzania i promocji aplikacji mobilnych. Firebase jest podzielony na 4 moduły: Develop, Quality, Analytics, Grow. W tym artykule skupiam się na module Google Analytics for Firebase, jest to w skrócie następca Google Analytics dla aplikacji mobilnych, który był projektowany do mierzenia efektywności stron internetowych, a nie aplikacji mobilnych.

Moduł Google Analytics dla Firebase umożliwia nam analizę tego jak zachowują się użytkownicy wewnątrz aplikacji, jak często do niej wracają (retencja), pokazuje konwersję wraz z atrybucją. A to tylko wycinek możliwości tego narzędzia, które pomaga w marketingu każdej aplikacji mobilnej oraz Unity. W tym artykule opisuje kluczowe z punktu widzenia marketera funkcjonalność – analitykę.

Developerze Androida/iOS/Unity nie jestem programistą, dlatego w tym artykule przeczytasz jedynie o marketingowym zastosowaniu Firebase. Nie będę skupiał się na temat typowo developerskich funkcjonalności z modułów: Develop, Quality służących do takich rzeczy jak pomiary wydajności, crash raporty itp. Ale za to lektura tego artykułu pomoże Ci lepiej zrozumieć, dlaczego dział marketingu potrzebuje zaimplementowania tego narzędzia.

Czym jest Firebase i jakie funkcje posiada?

Firebase to darmowe (w podstawowym pakiecie – cennik z kalkulatorem tutaj) narzędzie od Google, które w swoim panelu zawiera kilkanaście funkcjonalności pomagającym developerom i marketerom w zarządzaniu aplikacją i jej monetyzacją. Firebase jest możliwy do zaimplementowania na systemach Unity, iOS, Android, Web. Można z pewnością stwierdzić że jest następcą Google Analytics dla urządzeń mobilnych z dodatkowymi funkcjami. Narzędzie jest ciągle w fazie rozwoju.

Audiences, eventy i zdefiniowane konwersje otwierają wiele możliwości marketerom w szczególności tym, którzy chcą promować aplikację korzystając z Universal App Camping w Google Ads (AdWords). Posiadając zdefiniowane eventy w aplikacji (o czym w dalszej części artykułu) możemy tworzyć zaawansowane listy odbiorców (remarketingowe) do kampanii display’owych w Google Ads.

Firebase można również zintegrować z około 60 innymi sieciami reklamowymi, głównie działającymi na rynku amerykańskim. Niestety nie ma w tym gronie Facebook Ads, z wiadomych przyczyn. Facebook posiada własne SDK do analityki – Facebook Analytics, które warto wgrać planując promocję aplikacji w Facebook Ads.

Przykładowy dashboard z konta demo Firebase z włączonymi filtrami

Firebase Analytics – analiza zachowań oraz mierzenie skuteczności działań marketingowych w aplikacjach mobilnych i Unity

Moduł Firebase Analytics jest podzielony na 10 zakładek: Dashboard, Events, Conversions, Audiences, Funnels, User Properties, Lates Realese, Retention, StreamView, DebugView w tym wpisie skupię się tylko na kluczowych modułach z punktu widzenia marketera.

Od lipca 2019 roku Google Analytics for Firebase można zintegrować z naszą stroną internetową za pomocą usługi Google Analytics App+Web, aby posiadać w jednym panelu dane z naszych aplikacji mobilnej oraz stron internetowych.

Warto mieć na uwadze to że zebrane dane różnią się od tych, które możemy zobaczyć w Google Play tym że pokazują jedynie aktywnych użytkowników. Na przykład patrząc na wersje Androida jaką posiadają użytkownicy w Google Play widzimy wszystkich userów niezależnie od tego czy ostatnio włączyli aplikacje czy nie. Firebase Analytics oprócz tego, że pozwala na analizę tego co dzieje się w aplikacji z podziałem np. na wersję Androida/iOS, demografię i kraje (nie wszędzie można podejrzeć miejscowości) znajdziemy tam również:

  • Zdarzenia (events) – to od ich poprawnego zdefiniowania zależy nasz sukces jako marketingowca. Za pomocą eventów definiujemy akcje jakie chcemy mierzyć jak np. założenie konta, zakup itp. Tego typu zdarzeń możemy zaimplementować maksymalnie 500 eventów. Każdy z eventów może mieć również parametry, (warto używać z góry predefiniowanych parametrów) które jeżeli zostaną przesłane np. integer’em (liczbą) będą sumowane i będzie liczona średnia, a w przypadku np. stringa (tekstu) dane będą grupowane i zliczane. Same eventy w Firebase (ale też w Facebook Analytics) możemy podzielić na 3 rodzaje: Automatycznie liczone przez SDK w chwili wgrania Firebase SDK, Standardowe oraz Customowe.

    Więcej o Eventach i parametrach przeczytasz w osobnym artykule: Eventy – marketing z Firebase dla aplikacji Unity, Android i iOS.
  • Odbiorcy (Audiences) – tutaj możemy tworzyć listy remarketingowe na podstawie eventów, które po połączeniu z kontami Google Ads (AdWords), lądują automatycznie i są też same z siebie odświeżane. Od lutego 2019 możemy ustawić tak jak w Google Analytics/Google Ads ważność list od 1 dnia do 540 dni + jest dostępna opcja „maksymalny okres”.

    Każda grupa odbiorców to lista remarketingowa z eventów może mieć odpowiednie reguły dla parametrów na przykład: „session_start > 3”, czyli więcej odpaleń aplikacji niż 3. Największa zabawa zaczyna się w momencie gdy stworzymy już własną listę eventów z parametrami np. odwiedzenie konkretnego ekranu wykonanie tam danego eventu, więcej niż 5 razy posiadającego parametry X.
Przykładowa lista odbiorców na koncie demo w Firebase
Przykładowa lista odbiorców na koncie demo w Firebase
  • Konwersje (Conversions) – tutaj poznamy atrybucję dla zdefiniowanych konwersji z eventów, niestety na razie jedynie w modelu last click. Model atrybucji last click jakie ostatnie zapamiętane przez Firebase kliknięcie spowodowało odpalenie danego eventu. Co ważne możemy mierzyć ich maksymalnie 15, przy czym 3 z nich jak np. first_open jest już na stałe zdefiniowany i nie do wyłączenia przez Firebase, więc praktycznie możemy zdefiniować 12 konwersji.
  • Ścieżki (Funnels) – na podstawie wcześniej zdefiniowanych eventów możemy stworzyć sobie ścieżki docierania do konkretnego eventu. W momencie pisania artykułu wadą funnels jest to że jeżeli mamy kilka ścieżek dotarcia do danego eventu Firebase nie wiąże ich. Łatwiej zobrazuje to przykład:
    Cel docelowy w aplikacji to płatność, mamy w aplikacji dwa rodzaje produktów A i B a odwiedzenie ich to odpowiednio odwiedzenie produktu A i odwiedzenie produktu B, oraz event był na koszyku. Tworząc dwa tunele by sprawdzić ile osób odwiedzających produkt A i B przechodziło do koszyka a następnie do płatności w Funnels otrzymamy takie dane:
    odwiedzenie produktu A [150] -> był na koszyku [400] -> płatność [100]
    odwiedzenie produktu B [550] -> był na koszyku [400] -> płatność [100]

Od lipca 2019 roku możemy połączyć 3 streamy danych Firebase: iOS, Android, Web w nowej usłudze Google Analytics Apps and Web. Daje nam to np. możliwość analizy userów cross device (o ile mamy wdrożone user-id), oraz analizy danych znane z Google Analytics 360 m.in. o wiele lepsze tworzenie lejków (Funnels), które w samym Firebase są dość okrojone. Więcej o korzyściach w artykule o GA A+W.

Więcej praktycznych informacji na temat poszczególnych funkcji – Dashboard, Events, Audiences, Attribution, Funnels, Retention, Streamview, User Properties możemy omówić podczas konsultacji/szkolenia: sprawdź szkolenie Firebase na milowski.eu.

Tworzenie audiences w Google Analytics for Firebase console – przykład

Poniżej przykład tworzenia audiences w GA for Firebase (GA4F) na podstawie user properties, w konsoli Firebase. Aktualnie (październik 2019) możemy stworzyć takich audiences maksymalnie 50. Tworzenie odbiorców wygląda podobnie również w ułudze Google Analytics App+Web.

creating audiences firebase console gif
Tworzenie Audiences w Firebase console.

Firebase Dynamic Links – twórz deep linki otwierające aplikacje na dowolnym ekranie aplikacji

Tę opcje znajdziemy w zakładce Grow. Tworzenie dynamicznych linków pozwala otworzyć aplikacje na konkretnym ekranie bezpośrednio po kliknięciu w link z reklamy np. Facebookowej. Wcześniej programista musi zdefiniować deep link’i w aplikacji oraz wypuścić ją do marketu, aby link działał.

Dynamic Links Firebase

Jeżeli osoba klikająca w link nie ma aktualnej wersji obsługującej dynamiczne linki, zostanie ona przeniesiona do marketu lub pod dowolny adres URL jaki zdefiniujemy przy konstruowaniu dynamic linka. W przypadku otwarcia aplikacji na komputerze lub na innym systemie operacyjnym osoba klikająca w link zostanie przeniesiona na podaną przez nas stronę internetową w przypadku ze screena będzie to: https://domena.pl/?akcja-ktora-definuje-dev-w-apce

Oprócz podniesienia konkretnego ekranu, link może sprawdzać warunki czy osoba otwierająca aplikacje na ekranie do którego ją prowadzimy ma np. spełniony warunek założenia konta. Jeżeli nie, to dostanie ekran rejestracji w aplikacji przed jego założeniem.

Ważne przy tworzeniu dynamic linka z punktu widzenia marketera jest nazewnictwo parametrów UTM, do te dane później zobaczymy przy sprawdzaniu atrybucji danego eventu. Parametry do tagowania kampanii – UTM są takie same jak w przypadku Google Analytics mamy do dyspozycji: Source, Medium, Campaign z tym że nie można aktualnie nadać parametrów term oraz ad_content z poziomu konsoli.

Co ciekawe linki dynamiczne nie działały na początku w Google Ads (AdWords). Nie działały ze względu na zawarte w nich przekierowanie, ale po majowej 2019 konferencji większość konto Google Ads wspiera dynamic links. Linki dynamiczne doskonale sprawdzają się w kampaniach reklamowych Facebook Ads. Oczywiście korzystamy z dynamic linków z Firebase jeżeli nie wspieramy w swojej aplikacji deep linkingu oferowanego również przez Facebook SDK.


Pozostałe funkcjonalności Firebase dla marketerów

Notyfikacje typu Push (również rich push), zdalna zmiana np. treści aplikacji Remote Config (konieczna do testów A/B), sieć reklamowa odpowiednik AdSense – AdMob oraz Predictions

  • Cloud Messaging (Notifications) – daje możliwość zaplanowania wysyłania wiadomości typu (rich) PUSH do zdefiniowanej grupy odbiorców oraz tworzenia reguł wysyłki wiadomości push.
  • in-app messeging – to 4 rodzaje popupów, które możemy wyświetlić np. gdy dany event jak zakup odpali się w aplikacji.
  • Remote Config – dzięki tej funkcji można podmieniać treści w aplikacji bez konieczności jej aktualizacji, umożliwia też prowadzenie testów A/B treści oraz na przykład zmianę maksymalnej ilości znaków wymaganych przy tworzeniu loginu. Od września 2019 remote config jest dostępny również na webie.
  • AdMob – umieszczanie reklam w swojej aplikacji, taki odpowiedni AdSense, który każdy właściciel strony internetowej powinien kojarzyć. O tym ile zarabia się na banerach AdSense, możesz przeczytać tutaj na blogu.
  • Predictions – po akceptacji regulaminu oraz poprawnym wdrożeniu eventów i parametrów w naszej aplikacji Firebase będzie tworzył dla nas przewidywał jaka część użytkowników dokona daną akcję lub ile osób niedługo odinstaluje aplikacje. Warto do nich od razu wysłać wiadomość typu push z jakąś promocją zachęcającą do powrotu do aplikacji.
  • A/B Testing – wraz z Remote Config pozwala na testowanie różnych wersji ekranów aplikacji np. zmieniamy treść lub kolor buttonu i patrzymy jak userzy się zachowują.

Reszta funkcji Firebase przydatne głównie developerom: Authentication, Database, Storage, Hosting, Functions, Test Lab, Crashlytics, Performance, ML Kit, Extensions.

Marketerze/Analityku jeżeli zastanawiałeś się nad wdrożeniem Firebase do aplikacji mobilnej lub w Unity to mam nadzieje że ten artykuł pomógł Ci podjąć decyzję. Dokumentacja Google do Firebase jest napisana w taki sposób, że żaden z developerów nie powinien mieć problemów z wdrożeniem powyższych funkcjonalności.

Narzędzie takie jak Firebase jest konieczne, by efektywnie prowadzić zaawansowane działania (re)marketingowe w Google Ads (AdWords), które podniosą retencje aplikacji, ale również po to by generować linki do reklam na landing page oraz w systemach reklamowych takich jak Facebook Ads. Bez poprawnie wdrożonej analityki Firebase, niemożliwe są dobre analizy zachowań użytkwoników po exporcie danych do Big Query i/lub Google Analytics App plus Web.

Kurs Firebase? A może konsultacje?

Potrzebujesz pomocy z Firebase / App+Web Umówmy się na konsultacje online lub zamów szkolenie (również online)- oferta szkolenia Firebase dla firm.

Godzina konsultacji to inwestycja 250 zł netto, w pakiecie min. 4 godzin cena za 1 godzinę spada do 200 zł netto. Zapraszam do kontaktu poprzez e-mail: 
marcin@milowski.eu lub 
Facebook (blog ITIQ). 
Więcej o mnie na: milowski.eu

Przydatne linki związane z Firebase:

Przygotowuje na zamówienie excel z eventami, parametrami oraz user properties na potrzeby wdrożenia:
Firebase, Google Analytics App+Web oraz FB Analytics
Zamów poprzez marcin@milowski.eu lub Facebook messeger

Poprzedni artykułEventy w Firebase jak je wykorzystać w marketingu dla aplikacji Unity, Android i iOS
Następny artykułGoogle Analytics 4 (app+web) nowe podejście do analityki internetowej
Aloha! Potrzebujesz zwiększyć sprzedaż w Internecie? Zapraszam na konsultacje: Marcin ITIQ Miłowski - Digital Marketing Consultant

4 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.