Skąd czerpać wiedzę o marketingu internetowym? – lista pomysłów

4

Skąd Ty to wszystko wiesz… często spotykam się z tego typu pytaniem. Pomimo że studiowałem na kierunku marketing i zarządzanie, to nie studia pozwoliły zdobyć mi tę wiedzę. W tym artykule zdradzę swoje sekrety – skąd czerpie informacje na temat marketingu internetowego.

Przed tym jak poszedłem na studia przeczytałem w książce “Droga do bogactwa” Brian’a Tracy: “Czytaj 15 minut dziennie artykuły branżowe, a staniesz się ekspertem w swojej branży”. Wziąłem sobie te słowa do serca i tak właśnie robię od lat, z tym że w przeciwieństwie do autora mogę wykorzystywać do tego nowe technologie. W latach gdy autor wydawał swoją książkę trzeba było kupować gazety branżowe – my na szczęście mamy Internet. A co z książkami? Książki o e-marketingu w dniu wydania zazwyczaj są już przeterminowane. Nie ma co się dziwić, bo w obszarze digital marketingu z miesiąca na miesiąc zmienia się tak wiele rzeczy że ciężko jest pozostać na czasie. Na szczęście wszystko co potrzebujemy znajduje się w sieci, wystarczy tylko odpowiednio filtrować wiadomości za pomocą odpowiednich narzędzi. Jakich? Moimi broniami w walce z przerostem informacyjnym są: Facebook, Pocket, YouTube, GrowthHacker.com, Stitcher.

Jak wykorzystać Facebook do nauki? – 5 kroków

Facebook dla większości to zabijacz czasu, ale może być również użytecznym narzędziem gdy usuniemy z niego “śmieciowe” treści, które nas codziennie zalewają.

  1. Przejrzyj swój feed z aktualnościami i wyrzuć cały LOL content

    Serio, nic tak nie zabiera czasu jak oglądanie śmiesznych filmów z kotami oraz obrazków z kwejka i demotywatorów. To strata czasu, nic nie wnosząca do Twojego życia oprócz chwilowego uśmiechu na twarzy. Zamiast tego subskrybuj tylko wartościowe dla Ciebie treści. Portalom typu Kwejk zalecam dać dislike, albo po prostu ukryć całą treść z feed’a.

    Fan page Typowy Student jako przykład lol contentu

    Gwarantuje Ci że Fejsbuk i tak zadba o to żebyś od czasu do czasu zobaczył coś głupiego i śmiesznego. Stanie się to dzięki Twoim znajomym, którzy skomentują, udostępnią lub polajkują coś z lol contentowej strony. Samo sprzątanie zajmie około tygodnia, bo nie codziennie dostajesz treści od każdej z zasubskrybowaniej strony.

  2. Zainstaluj wtyczkę Todobook na komputerze – ogranicz dostęp do Facebook’a

    Po zainstalowaniu i pierwszych testach, napisałem na fanpage’u ITIQ wraz z linkiem do pobrania.

    Niestety dla fanów Firefox nie znam alternatywy. Inną metoda blokowania dostępu do FB jest wtyczka Stay Focusd (brak e to nie błąd 😉 ) swojego czasu też ją testowałem, ale bardziej odpowiada mi Todobook.

  3. Posprzątane? Super możesz zacząć subskrybować wartościowe treści

    Mam smuntą wiadomośc dla osób nie anglojęzycznych. Większość wymienionych fan page’y i profili jest prowadzonych w języku angielskim. Sprawdź ponad 50 pozycji wartych obserwowania na Facebook’u. facebook.com/lists/367285903293765.

  4. Dołącz do tematycznych grup na FB

    Poniżej lista grup dyskusyjnych na Facebooku, do których warto dołączyć (w zależności od potrzeby) wraz z liczbą członków na dzień 1 października 2017:

    Social Media PL – 25957 członków
    Rozmowy o startupach
    – 29651 członków
    SEO/SEM Polska – 16200 członków
    Ecommerce PL – 10355 członków
    WordPress Polska – 10180 członków
    Blogerzy Brainstromują – 2400 członków
    SEO, SEM, UX – newsy i trendy – 700 członków
    Merytorycznie o zarabianiu & marketingu – moderowana grupa bloga ITIQ, za mało członków dołączaj 😉

    Proszę tylko nie pisz “dziękuję za przyjęcie do grupy” jest to zbędne 😉

  5. Scrollujesz i chcesz zapamiętać wartościową treść? Zapisz na później

Facebook pozwala na zapisanie artykułów, których nie mamy czasu przeczytać w danym momencie. Alternatywą jest aplikacja Pocket, o której w dalszej części artykułu. Tak wygląda moja lista.

LinkedIn & Twitter lepsze źródła informacji niż Facebook

Jak widziałeś przed użyciem FB trzeba go posprzątać, w przypadku feedów LinkedIn oraz Twitter zazwyczaj nie trzeba tego robić. Jeżeli jeszcze nie masz tam konta to warto je założyć, właśnie po to aby agregować ciekawe artykuły i nawiązywać relacje biznesowe.

W przypadku LinkedIn najlepsze jest to że większość użytkowników dba o swój personal branding i dzieli się tylko wartymi uwagi artykułami. Dodatkowo możemy subskrybować profile firm dbających o content marketing w swoich strategiach oraz influencerów z interesującej Ciebie branży. Niektórzy z nich publikują tam unikalne artykuły korzystając z usługi LinkedIn Pulse.

Mój artykuł na LinkedIn PulseSwojego czasu również opublikowałem jeden z artykułów, korzystając z Linkedin Pulse w celu pozycjonowania bloga ITIQ. Przy okazji odkryłem sekret, dlaczego niektórzy guru marketingu publikują, tam wszystkie swoje treści zamiast publikować tylko na swoim blogu. Jak się okazało nie chodzi tylko o SEO. LinkedIn pozwala podejrzeć z jakich firm pochodzili czytelnicy, co daje potencjał na nawiązanie potencjalnej współpracy biznesowej. Na szczęście pixel trackujący od LinkedIn ma w planach udostępnienie takich danych, o czym poinformowali na swoim blogu.

Twitter cechuje się dużą lawiną wpisów, ale ich algorytm spokojnie podpowie ciekawe dyskusje i artykuły po tym jak nauczy się tego co Cię interesuje. Listę profili, które obserwuje, znajdziesz tutaj -> Twitter Marcin ITIQ Miłowski są tam również profile związane z giełdą i gospodarką.

Tajna broń każdego digital marketera growth hacker’a

Ten portal nazwałbym Wykopem dla growth hackerów. Kim jest Growth Hacker? Growth Hacker to taki marketingowiec, który dzięki wiedzy na temat programowania oraz analizy danych zazwyczaj w startupach odpowiada za wzrost liczby użytkowników i sprzedaży. Dzięki różnego rodzaju eksperymentom testom A/B, a czasami wykorzystywaniem luk w mediach społecznościowych growth hackerzy podnoszą ROI firm. Wiele artykułów na różnego rodzaju tematy: SEO, CRO, Retencja, UX/UI, Afiliacja, FB ads, Adwords… z realnymi przykładami agreguje portal growthhackers.com Wystarczy skorzystać z wyszukiwarki i zacząć czytać. Artykuły dostępne są jedynie w języku angielskim.

Pocket aplikacja mobilna, która pozwala zapisać artykuły na później

Mamy uporządkowane źródła informacji – FB, LinkedIn, Twitter, growthhackers.com. Teraz przydałoby się zoptymalizować ich czytanie. Do tego posłuży nam aplikacja Pocket dostępna na iOS i Android.

Co robi Pocket?

Jest to aplikacja, która pozwala zapisać na naszym urządzeniu przenośnym tablecie/telefonie artykuły, których nie mamy ochoty przeczytać siedząc przed komputerem. Z aplikacji korzystam od bardzo dawna. Dwa razy udało mi się trafić na podium w rankingu światowym użytkowników pod względem przeczytanych treści. Poniżej link do tweeta wraz z linkiem do dokładnych statystyk ile rzeczy udało mi się przeczytać. Mam nadzieję że pobijesz ten wynik 😉

Jak korzystać z Pocket?

Wszystkie ciekawe artykuły, których nie chce mi się czytać na komputerze zapisuje poprzez kliknięcie w ikonę w przeglądarce Chrome.

Art trafia do aplikacji Pocket i w momencie gdy mam wolną chwilę na przykład jadę tramwaje, czekam w długiej kolejce odpalam aplikację i czytam.

Najciekawsze funkcje pocket to:

  • możliwość nadawania etykiet co porządkuje artykuły,
  • obsługa offline, można czytać w samolocie, bo artykuły zapisane są w pamięci lokalnej telefonie,
  • jeżeli nie chce nam się czytać możemy “poprosić” syntezator mowy, by zrobił to za nas.

YouTube gdy szukasz wykładów, konkretnego rozwiązania i masz dość czytania

YouTube to druga po Google najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie. Nie powinno to dziwić, bo właśnie tam pojawia się coraz więcej wartościowych treści, które idealnie pokazują jak rozwiązać niektóre problemy oraz edukują. W przypadku YouTube najczęściej oglądam tam wykłady oraz szukam rozwiązań problemów, które napotykamy w codziennej pracy marketera np. przy konfiguracji nowej funkcjonalności Google Tag Managera.

Przyspieszaj filmy na YT
Przyspieszaj filmy na YT

ITIQ tip – nie oglądaj filmów na YouTube z normalną prędkością, to strata czasu. Zazwyczaj większość wykładów i innych materiałów oglądam na prędkości x1.5, aczkolwiek wszystko zależy od osoby. Niektórzy mówią na tyle wolno, że prędkość x2, też daje radę. Opcja przyspieszania filmów jest również dostępna na mobile.

Polecane kanały o związane z marketingiem na YouTube to:

Przed rozpoczęciem wypisania wszystkich kanałów, które mam w subskrypcji nie spodziewałem się że mam ich tak wiele. Poniżej lista kanałów YouTube, które subskrybuje wraz z krótkim komentarzem.

Kanały YouTube związane z marketingiem w języku polskim:
  • SprawnyMarketing.pl, – bardzo dużo materiałów, fajne podsumowania tygodnia
  • Maciej Budzich – Mediafun – ciekawe komentarze do bieżących wydarzeń w marketingu, kilka wykładów
  • Uczelnia Wyższa Collegium Da Vinci  – wykłady z konferencji Marketing i Technologie (MiT) w szczególności polecam wykłady osoby wymienionej poniżej:
  • Roman Łoziński – Think ECO – niestety jakość nagrań nie jest wysoka, ale warto je obejrzeć, by dowiedzieć się jako to jest z tym marketingiem.
  • AdWords Polska – szkolenia, nowości wprost od Google AdWords, choć bardziej polecam anglojęzyczny kanał gdzie szybciej publikowane są nowości.
  • Biznes bez ściemy – zapis konferencji z kilkoma fajnymi wykładami.
  • infoShare – konferencja odbywająca się w Gdańsku dużo ciekawych wykładów
  • Akademia Altkom – nie do końca marketing, ale niektóre szkolenia są warte uwagi w szczególności te dotyczące zarządzania.
  • Aula Polska – dużo ciekawych historii polskich startupów opowiedzianych przez współautorów.
  • Rynkolog Jacek Kotarbiński – wykłady bardzo doświadczonego marketera ups… przepraszam rynkologa.
Kanały YouTube związane z marketingiem w języku angielskim:
  • Michal Sadowski – ostatnio ukazały się fajne pogadanki (w języku angielskim) o marketingu Brand24 i rozwoju startupu, są również treści w j. polskim.
  • Google Partners – szkolenia, nowości na temat PPC – AdWords, Merchanta, YouTube….
  • Google Webmasters – nowości od Google dla webmasterów.
  • Y Combinator – różnego rodzaju wykładów/wywiadów o tematyce startupowej
  • Google AdSense – ciekawostki od Google dla wydawców korzystających z sieci reklamowej Google na swojej stronie. O tym czy zarabianie z AdSense się opłaca pisałem tutaj.
  • TEDx Talks – znajdzie się parę wykładów o marketingu, ale kanał przepełniony jest różnego rodzaju treścią.
  • Jakub Linowski – UI evidence – przykłady optymalizacji storn internetowych pod względem UX/UI na konkretnych przykładach.
  • Coding is for Losers – CIFL – nie umiesz programować? Na tym kanale dowiesz się jak dużo rzeczy możesz zrobić korzystając z Google Docs Spreadsheet, są również nagrania dotyczące Data Studio.
  • Measurment school – kompendium wiedzy o analityce internetowej Google Tag Manager (GTM), Google Analytics (GA) i wiele innych narzędzi omówionych jak działają i jak je wdrożyć krok po kroku.
  • Google Analytics – Nie tylko Google Analytics, ale również Data Studio 360 tłumaczone przez pracowników Google.
  • MOZ – jeden z najlepszych kanałów jakie znam dotyczących pozycjonowania (SEO), świeża wiedza prowadzona przez firmę MOZ, która dostarcza narzędzia dla osób zajmujących się pozycjonowaniem.

Znasz inne kanały na YouTube, które warto dodać? Czekam na komentarze 😉

Zamiast muzyki – Podcasty lista ciekawych podcastów o marketingu

Podcasty to dla mnie nowość, ale która super się sprawdza. Tak samo jak w przypadku filmów na YouTube ITIQ tip: przyspiesz nagrania, większość z nich spokojnie zrozumiesz na prędkości x1.5. Do słuchania podcastów używam aplikacji Sticher, która dostępna jest na iOs, Androidzie oraz PC. Była to pierwsza z brzegu aplikacja jaką pobrałem z Google Play do słuchania podcastów, więc ciężko mi jest ją polecić. Aktualnie spełnia swoją rolę, choć ma parę mankamentów.

Wybrane podcasty z aplikacji Sticher
Wybrane podcasty z aplikacji Sticher

Podcasty powiązane z tematyką marketingu, które słucham: Mała Wielka Firma, Build Your Tribe, The Tim Ferriss Show, Social Media Marketing by Social Media Examiner. Lista podcastów do podejrzenia po zalogowaniu na sticher.com. Oprócz powyższych podcastów lubię również posłychać audycji na b2b-marketing.pl prowadzonych przez Igora Bielobradka oraz na temat marketingu aplikacji mobilnych – “APPy Hour” od firmy Localytics niestety nie ich na Sticher.

Starałem się wypisać wszystkie mi znane źródła dotyczące digital marketingu, aczkolwiek będę starał się uzupełniać listę o nowe pozycje. A jakie są Twoje? Czekam na komentarze i liczę na share’y;)